Klantendienstmedewerker

Enkele basisverantwoordelijkheden van een vertegenwoordiger van de klantenservice

Vertegenwoordigers van de klantenservice, serviceadviseurs of vertegenwoordigers van de klantenservice hebben allemaal contact met consumenten om vragen te behandelen, bestellingen te verwerken, informatie te verstrekken over de producten en diensten van een bedrijf, vragen te beantwoorden en antwoorden te geven over de diensten en producten van het bedrijf. Kwalificaties om een ​​medewerker van de klantenservice te worden, omvatten goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, uitstekende communicatieve, computer- en probleemoplossende vaardigheden en praktische kennis van het product of de aangeboden dienst.

De taak van een medewerker van de klantenservice is om rechtstreeks met klanten te communiceren alsof ze lid zijn van het bedrijf, vragen te beantwoorden over de producten of diensten die worden aangeboden, informatie te geven over de producten en / of diensten van een bedrijf, of antwoorden te geven over de diensten van het bedrijf. en / of producten. Vertegenwoordigers van de klantenservice communiceren ook met verkoopvertegenwoordigers en managers om hen een goed idee te geven van hoe ze kunnen helpen of problemen kunnen oplossen. Ze zijn verantwoordelijk voor het helpen van klanten op een niet-bedreigende, vriendelijke maar gezaghebbende manier. Verantwoordelijkheden worden normaal gesproken toegewezen op basis van de behoeften en het budget van een bedrijf.

Hoewel de meeste vertegenwoordigers van de klantenservice voor één bedrijf werken, zijn er ook enkele die voor kleinere bedrijven werken. Sommige vertegenwoordigers van de klantenservice werken bijvoorbeeld voor een callcenter dat deel uitmaakt van een groter bedrijf. Andere klantenservicemedewerkers werken voor bedrijven die klantenondersteuning bieden voor verschillende externe leveranciers. Anderen werken voor particuliere bedrijven die zich uitsluitend richten op hun klanttevredenheidsinitiatieven. In een kleine bedrijfsomgeving zullen de verantwoordelijkheden van een medewerker van de klantenservice verschillen van die van een werkgever die ondersteuning biedt aan externe leveranciers.

De taken van de medewerker van de klantenservice van elke medewerker kunnen variëren naargelang zijn ervaringsniveau en het soort werk dat hij uitvoert. Hier is een overzicht van enkele basistaken van een medewerker van de klantenservice.

* Bied hulp aan de beller. De eerste stap om een ​​klant te helpen, is de beller op zijn gemak te stellen, zodat het gesprek soepel verloopt. Een medewerker van de klantenservice moet naar vragen van klanten kunnen luisteren en deze informatie kunnen gebruiken om hem of haar te helpen bij het oplossen van problemen.

* Corrigeer fouten gemaakt door de klant. * Help een klant oplossingen voor problemen te vinden in plaats van oplossingen te bieden. * Neem contact op met de beller nadat de transactie is voltooid. Indien nodig dient de klant contact op te nemen met de agent om aanvullende vragen te stellen.

* Stel vragen om feiten te verzamelen over de vragen van de klant. * Houd alle verzamelde informatie bij.

* Doe uw best om de vragen van de beller te verduidelijken en te beantwoorden en om het geleverde product en / of de dienst uit te leggen. * Help de beller om een ​​oplossing voor zijn of haar probleem te vinden in plaats van er een voor te stellen.

* Beschikken over goede communicatieve vaardigheden. * Wees bereid om moeite te doen om te luisteren naar wat de beller wil zeggen. * Neem initiatief om de persoon met wie u aan de telefoon spreekt, zover te krijgen dat hij of zij zich bij u op zijn gemak voelt en vrijuit vragen kan stellen.

* Medewerkers van de klantenservice moeten bereid zijn naar de beller te luisteren en vragen te beantwoorden. * Beantwoord alle vragen eerlijk, maar zorg ervoor dat je precies weet waar een klant naar op zoek is.

* Vertegenwoordigers van de klantenservice moeten beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden. * Beantwoord telefoons buiten kantooruren. * Beantwoord e-mails snel als er een vraag wordt gesteld.

* Behandel de klant beleefd en toon beleefdheid aan klanten. * Wees voorbereid om klanten te helpen die hen geen tijd geven om te praten.

* Toon respect voor klanten door correcte grammatica, interpunctie en spelling te gebruiken. * Zorg altijd voor een manier om berichten achter te laten of om berichten terug te sturen die door klanten zijn achtergelaten.

Interim

Interessante links